Dagliga verksamheter som säljer bildstöd

Vi får ofta frågor om var man kan köpa bildstöd, och vi vill här tipsa om ett antal dagliga verksamheter som tillverkar och säljer bildstöd – till organisationer och privatpersoner. Här kan man alltså beställa bilder som lamineras och försätts med magneter eller kardborreband efter önskemål.

Bildfabriken i Ulricehamn

Ordbild i Uppsala 

Trollreda i Trollhättan 

Bildstödsteamet i Falkenberg

Konst och Media i Östhammar

Känner du till fler dagliga verksamheter som tillverkar och säljer bildstöd? Skriv gärna en kommentar så fyller vi på listan!

Vi har även en länksamling med tips på webbplatser och program där man gratis kan hitta och skapa eget bildstöd.

Lista på aktiviteter

Det kan ofta vara svårt att komma på roliga saker att sysselsätta sig med – speciellt under skollov och semestrar! Här kommer en lista med förslag på över 150 olika saker man kan göra, att använda som inspiration när man planerar ledig tid eller har tråkigt.

Här finns listan som google-dokument.
Välj Arkiv – ladda ner i menyn för att ladda ner en egen kopia som du kan redigera som du vill!

Tack till Ling0ns tips för uttråkade och ångestfyllda under coronakrisen, Hobbyguiden och Saker att göra under en pandemi av Eva Wei och Sanna Vuorenmaa för inspiration – och till mina kära arbetsterapeutkollegor som varit med och utvecklat listan!

Logoped Regina Andrasi och specialpedagog Eva Jonsson på barn- och ungdomshabiliteringen i Kristianstad har också gjort en Aktivitetslista med bildstöd som finns att ladda ner hos Symbolbruket!

Tips för att komma ihåg att ta medicin

Här kommer en liten sammanställning av tips om hur man kan göra det lättare att komma ihåg sina mediciner.

Koppla ihop det med något du inte glömmer att göra

För mig är det ingen risk att jag glömmer morgonkaffet, så då kan jag lägga dosetten på kaffebryggaren för att hjälpa mig komma ihåg att ta medicinen på morgonen. 

Ställ ett larm

För mig har aktivitetsband med vibrerande larm funkat bättre än mobillarm. Det blir mer påtagligt på nåt sätt, och på mobilen finns det alltid annat att distraheras av… Det finns aktivitetsarmband och digitala armbandsur med påminnelsefunktion som inte kostar lika mycket som smartklockor, det som syns på bilden ovan är ett aktivitetsarmband (kort videoklipp här).

Larmande dosetter

För den som efter en liten stund blir osäker på om den har tagit medicinen eller inte, kan det hjälpa att ha en dosett där man kan se om dagens eller dosens lucka är tom eller inte.
Det här är dosetten Careousel. I den kan man lägga sin medicin, så larmar den med ljud och/eller ljus när det är dags att ta medicinen. Larmet stängs av genom att man har vänt den uppochner och tagit ur medicindosen. Vid behov kan Careousel även larma till anhöriga eller vårdpersonal om en dos inte har tagits.

Vi har även skrivit mer om påminnelser här och här. Alla tipsen kommer från början från vår instagram, där vi lägger upp inlägg varje vecka. Följ oss gärna där eller på facebook!

Dela gärna med er av fler tips i kommentarerna!

Länksamling: kognitivt stöd för städning

Här har vi samlat länkar till gratis resurser som kan hjälpa en att planera och komma igång med städandet.

På Fyrabokstäver.se finns veckolistor och årsöversikter för städning, lappar för uppmärkning och städ-checklista för barn.

På Grumme.se finns städtips och städscheman för veckan, storstädning och även ”akutstädning” – när man strax får besök och snabbt vill röja undan det viktigaste.

Merstruktur.se har tips om hur ofta olika städmoment kan behöva utföras, om hur man kan ha städlista på post-it-lappar, och ett material om att stötta barn att själva klara städmoment.

Gottsnakk.blogspot.com har checklistor med bildstöd.  

Till sist finns hos Studieförbundet Vuxenskolan studiematerialet Ordning och reda. Det är ett lättbegripligt och strukturerat material som vänder sig till dig som vill ha enkla tips på hur du kan få ordning och reda där hemma.

Har du fler tips på material, eller knep du själv använder för att göra det lättare att hålla det städat? Skriv gärna en kommentar!

Tips för när det är svårt att vakna av väckarklockan

Många har svårt att vakna av vanliga väckarklockor. Vissa sover genom larmet, andra stänger av det medan de fortfarande halvsover. Här kommer några tips på väckarklockor och appar som kan hjälpa. Länkarna går till prisjämförelsesidor, ingenting i inlägget är sponsrat.

Skakande väckarklockor

Sonic Alert SBB500SS

Sonic Alert, Häger Shake Awake

Väckarklockor med en vibrerande platta som placeras under madrassen, blinkande ljus och ljudsignal. De tre väckningsverktygen kan användas alla tillsammans eller var för sig.

Rullande/flygande väckarklockor

Nedis CLAL110BK, flying alarm clock
När alarmet går igång så rullar/flyger klockan iväg och du måste jaga ifatt den för att kunna stänga av signalen.

Wake up light – väcker med ljus och ljud

Flera modeller. Ljuset ökar gradvis under en period innan larmet går. Färgen ändras från mjukt gryningsröd och orange till klargult. Vid väckningstiden som du har ställt in spelas ett väckningsljud upp.

Appar

Alarmy
I Alarmy kan du ha ”Fotoläge” (gå upp ur sängen och ta en bild på en registrerad plats för att stänga av väckarklockan), ”Skakläge” (stäng av väckarklockan genom att skaka telefonen) eller ”Matteproblemsläge” (stäng av väckarklockan genom att lösa ett matteproblem). Gratis för Android och IOS.

Walk me up
För att stänga av larmet måste du gå upp och gå runt. Du ställer själv in hur många steg du ska gå för att larmet ska stängas av, och du kan ställa in om du ska kunna snooza först och i så fall hur många gånger. Gratis för Android och IOS.

Har ni fler tips på hjälpmedel för att vakna upp på morgonen? Dela dem gärna i kommentarerna!

Bildstöd: såhär mår jag just nu

Här kommer ett till bildstöd för att visa och kommunicera känslor. Det kan till exempel sättas upp på dörren till ens rum för att ge besökare en förvarning om hur läget är för tillfället, eller användas för en runda vid frukosten där familjen får visa hur de mår.

Det är bra att anpassa bildstödet utifrån vem som ska använda det. Vilka känslor är relevanta? Vilka bilder passar bäst? Ska det vara text med eller inte? Hur många valmöjligheter är lämpligt att ha?

Vi har tidigare delat en känslotermometer och tipsat om bildstöd för metoder att lugna ner sig.

WHOs bildstöd för handtvättning och samtalsstöd kring Corona

WHO har gjort ett bra bildstöd för att tvätta händerna på rätt sätt. Här finns det i en svensk version att ladda ner och skriva ut.

På samma tema: Här finns ett blogginlägg på lättläst svenska om Corona.

Den här pratkartan om Corona kommer från Bildstöd i föreningsliv och finns att ladda ner från deras hemsida.

Tävlingen avslutad!

Nu är veckoschema-tävlingen avslutad och vinnarna är Adinas symbolixtavla med planering utifrån energi, Emmas klädlådor och Hannas egendesignade almanacka. Fast de största vinnarna är såklart vi allihopa som får ta del av alla fantastiska bidrag!

På instagram har vi lagt upp ett inlägg med de veckoscheman med bildstöd som inte kom vidare till final, missa inte att gå in och inspireras även där!

Jättetack till alla som skickat in bidrag och till våra samarbetspartners som tillhandahållit priserna: Kid-do, NPFshop och Pictoboards!